tentoonstelling

Paulina Olowska: Au Bonheur des Dames
21 sep 2013 - 27 jan 2014

Dit najaar toont het Stedelijk de eerste museale solotentoonstelling in Nederland van Paulina Olowska (Gdansk, Polen, 1976). Olowska werd hier in 2004 geïntroduceerd in het Stedelijk Museum CS. Inmiddels is zij uitgegroeid tot een van de meest interessante kunstenaars van haar generatie.

De tentoonstelling Au Bonheur des Dames toont schilderijen, collages en neonwerken  in een theatrale setting. In de twee aangrenzende zalen zijn het project Café Bar (2011) te zien, en de Accidental Collages die Olowska maakte voor de tentoonstelling Time and Again in het Stedelijk Museum CS (2004). Inspiratiebron was een serie educatieve kaarten van Kazimir Malevich uit de collectie van het Stedelijk. Olowska combineerde foto’s van zichzelf en haar vrienden met historisch beeldmateriaal van kunstwerken, architectuur en mode.

“Olowska heeft een unieke stem in de actuele kunst, onder meer door de verbinding die zij legt tussen mode, kunst en feminisme, en door de alternatieven die zij aandraagt voor de rol die beeldende kunst en vormgeving kunnen spelen in onze samenleving.”
(Leontine Coelewij, curator)

Au Bonheur des Dames

De titel Au Bonheur des Dames betekent 'In het paradijs voor de vrouw'. Dit staat voor wat Olowska de ‘verschillende aspecten van de vrouwelijke consument’ noemt. Hiermee verwijst de kunstenaar naar de gelijknamige roman van Émile Zola over de opkomst van de eerste luxe warenhuizen in Parijs in de negentiende eeuw. Volgens Olowska waren vrouwen niet alleen doelwit maar ook medeplichtig aan de nieuwe consumptiecultuur. Ze lieten zich graag verleiden door de extravagante etalages, reclame-beelden, modespektakels en het genoegen van zomaar door de stad te paraderen. In haar kritiek vergelijkt Olowska het Parijs beschreven door Zola met de opkomst van het Oost-Europese consumentisme uit de jaren '60.

Mick la Rock (l) en Paulina Olowska aan het werk in de tentoonstelling Au Bonheur Des Dames. Foto: Thomas Manneke
Mick la Rock (l) en Paulina Olowska aan het werk in de tentoonstelling Au Bonheur Des Dames. Foto: Thomas Manneke

Mick la Rock

Olowska nodigde de Amsterdamse graffiti-kunstenares Mick la Rock uit om een achtergrond te maken voor haar installatie. Mick la Rock is sinds 1983 actief en een van de eerste vrouwelijke graffiti kunstenaars van Europa. De titel van de tentoonstelling werd uitgevoerd in haar stijl van de vroege jaren tachtig en gecombineerd met tags van Kazimir Malevich, Emile Zola, en van verschillende vrouwelijke graffitikunstenaars en groepen. Samenwerking met andere kunstenaars (zoals Bonnie Camplin, Lucy McKenzie en Frances Stark) vormt een belangrijk onderdeel van Olowska’s artistieke praktijk. 

De tentoonstelling is samengesteld door conservator Leontine Coelewij, in nauwe samenwerking met de kunstenaar. De tentoonstelling is georganiseerd in samenwerking met Zachęta, National Gallery of Art in Warschau, waar de tentoonstelling begin volgend jaar te zien zal zijn.

Bio

Paulina Olowska werd geboren in het communistische Polen en groeide op in een tijd van grote politieke, economische en culturele veranderingen. Zij studeerde een aantal jaar in de Verenigde Staten (aan de School of the Arts Institute of Chicago) en aan de Rijksakademie in Amsterdam. Olowska debuteerde in het Stedelijk Museum CS in 2004 in de groepstentoonstelling Time and Again

Publicaties

In juni verscheen de eerste monografie van Paulina Olowska, met een overzicht van haar werk, een interview met Adam Szymczyk en een essay van Jan Verwoert. (uitgever: JRP│Ringier, Engelstalig, 168 pp., verkoop-prijs € 50, ISBN: 978-3-03764-287-0).