nieuw in de opstelling

Henri Matisse
Nu te zien

c/o Pictoright, Amsterdam 2004
c/o Pictoright, Amsterdam 2004

Henri Matisse, Odalisque, 1920-1921

Matisse zei eens: ‘Ik maak odalisken om naakten te kunnen maken.’ Andere schilderijen van naakten vond hij kunstmatig aandoen. Tijdens reizen naar Marokko in de winters van 1912 en 1913 maakte Matisse kennis met de wereld van de odalisken. Toen hij jaren later in het Zuid-Franse Nice verbleef werd hij, misschien vanwege het klimaat, weer aan die kleurrijke Oosterse beelden herinnerd. Hij begon aan een serie odalisken.Deze vroege Odalisk is door Matisse met soepele lijnen neergezet, net zo trefzeker als de kleurrijke stof waarop ze ligt. Matisse streefde naar een serene sfeer in zijn odalisken. Omdat hij ze vaak met veel kleur omringde was dat een flinke uitdaging.

Tijdens de jaren 1917 tot 1930, die bekend staan als zijn vroege periode in Nice, was de vrouwfiguur het belangrijkste onderwerp van Henri Matisse. Zijn favoriete thema was de odalisk. De odalisk werd vaak afgebeeld tussen decoratief textiel en tapijten, kussens en gedrapeerde stoffen. Gedeeltelijk gekleed in typisch Noord-Afrikaanse dracht, werd zij zittend, staand of leunend weergegeven. Matisse kwam op het thema van de odalisk toen hij Marokko bezocht in 1912, en nogmaals in 1913. Marokko was naast Frankrijk het land dat hem het meest inspireerde. In dit schilderij vermengen de lijnen waarmee de figuur wordt aangeduid zich met de ornamentele stoffering van de sofa. De betekenis van dit werk is gelegen in de decoratieve patronen. Daarnaast is de invloed van Paul Cézanne zichtbaar in zijn weergave van de ruimte en het wederzijds in elkaar overgaan van voor- en achtergrond. Door het gebruik van exotische kleding en de nadruk op lijn en kleur distantieert Matisse zich esthetisch van de erotische inhoud van het schilderij. 

Nu te zien in 0.14.