tentoonstelling

Eerste retrospectief van Sottsass in Nederland
APRIL - SEPTEMBER 2018

Stedelijk Museum voegt belangrijk werk van de Italiaanse ontwerper Ettore Sottsass toe aan de collectie Nederland.

Ettore Sottsass, 'Cabinet no. 70', 2006, geëboniseerd perenhout, hout en acrylaat, serie van 6 door The Gallery Mourmans (dit exemplaar uitgevoerd toen Sottsass nog leefde), collectie Stedelijk Museum Amsterdam. Foto Erik & Petra Hesmerg
Ettore Sottsass, 'Cabinet no. 70', 2006, geëboniseerd perenhout, hout en acrylaat, serie van 6 door The Gallery Mourmans (dit exemplaar uitgevoerd toen Sottsass nog leefde), collectie Stedelijk Museum Amsterdam. Foto Erik & Petra Hesmerg
Ettore Sottsass in 2003, foto Erik & Petra Hesmerg
Ettore Sottsass in 2003, foto Erik & Petra Hesmerg

Belangrijk werk verworven

Het Stedelijk Museum Amsterdam heeft een belangrijk werk verworven van de Italiaanse ontwerper Ettore Sottsass (1917-2007), een van de meest toonaangevende ontwerpers van de tweede helft van de twintigste eeuw. Het gaat om zijn Cabinet no. 70 uit 2006, een monumentaal meubelstuk dat tegelijk een kast, tafel en dressoir is. Sottsass, beroemd om zijn postmoderne Memphis-meubelen uit de jaren 80, bleef tot op zeer hoge leeftijd verrassen met vernieuwende concepten en onverwachte materiaalcombinaties. Deze kast, waarin hij hout met acrylaat combineert, is een visueel sterk en gedurfd autonoom object, dat, zoals altijd bij Sottsass, ook functioneel is. De aankoop is een welkome toevoeging aan de Collectie Nederland, aangezien er in Nederlandse openbare collecties geen meubelstukken uit de latere jaren van Sottsass opgenomen zijn.

Stedelijk presenteert eerste retrospectief van Sottsass in Nederland

Het werk van de Italiaanse grootmeester, die een carrière van maar liefst 70 jaar op zijn naam had, staat weer volop in de belangstellig van jonge ontwerpers, mede door een hernieuwde interesse in de jaren tachtig, het postmodernisme en daarmee een belangrijk deel van het oeuvre van Sottsass. Het Stedelijk presenteert van april t/m augustus 2018 het eerste retrospectief van Sottsass in Nederland, dat de gehele breedte van zijn oeuvre laat zien. Hoewel ook hier zijn belang wordt onderkend, ging in het verleden de aandacht vooral uit naar zijn werk uit de postmodernistische jaren 70 en 80 (o.a. Memphis).

Het retrospectief zal onder meer aandacht besteden aan de omgang van Sottsass met het modernisme en functionalisme (dat hij aanvankelijk omarmde, later becommentarieerde en misschien zelfs parodieerde, maar nooit helemaal afwees), de invloeden van andere culturen, zijn experimenten met materiaal en vorm, het humanisme en de speelsheid in zijn werk en Sottsass als inspirator voor een jongere generatie. In het overzicht in het Stedelijk zal de veelzijdigheid van Sottsass aan bod komen: hij was onder meer actief als schilder, architect, fotograaf, publicist en ontwerper in zeer brede zin – van sieraden, lampen en meubelen tot een main frame computer, die hij in 1959 voor Olivetti ontwierp. Gezien de enorme reikwijdte van zijn oeuvre, kunnen aan de hand van zijn werk verschillende tendensen in de vormgevingsgeschiedenis van de tweede helft van de twintigste eeuw worden toegelicht.

Band met het Stedelijk

Het Stedelijk heeft met meer dan 80 werken één van de grootste collecties van Sottsass in Nederland, waaronder zijn bekende tafelaccessoires voor Alessi, zijn beroemde Valentine typemachine voor Olivetti, meubelen, lampen, textiel en glas uit zijn Memphis-periode in de jaren 80 en ontwerpen uit zowel vroegere als latere periodes. De band van het Stedelijk Museum Amsterdam met de ontwerper ontstond in 1968, toen het zijn werk opnam in de tentoonstelling Vormgevers. Daarna groeide Sottsass al snel uit tot een van de sleutelfiguren in de collectie vormgeving en figureerde zijn werk vaak in groepstentoonstellingen, zoals Energieën (1990). Het Stedelijk is het werk van Sottsass altijd blijven volgen. Recente verwervingen zijn onder meer de tien vroege keramische objecten die zijn aangekocht in 2010, en de monumentale kast Superbox uit 1966.