performance

rabih mroué & hito steyerl - ‘probable title: zero probability II’
8 sep 2013

Rabih Mroué & Hito Steyerl, “Probable title: zero probability”, as performed at the Tate Moden (Tate Tanks).
Rabih Mroué & Hito Steyerl, “Probable title: zero probability”, as performed at the Tate Moden (Tate Tanks).

Locatie: Teijin Auditorium, Stedelijk Museum Amsterdam
Tijd: 16.00 uur
Voertaal: Engels
Toegang: entreeprijs Stedelijk Museum + € 2,50 toeslag
Reserveren: noodzakelijk. Stuur een email naar reservations@stedelijk.nl met uw volledige naam, email-adres, telefoonnummer en de datum waarop het programma plaatsvindt dat u wilt bezoeken.

In combinatie met de masterclass van Rabih Mroué, georganiseerd in samenwerking met RONGWRONG art space (Amsterdam), presenteert het Stedelijk Museum met trots de wereldpremière van de lezing-performance Probable Title: zero probability II van Rabih Mroué en Hito Steyerl. De performance, waarvan een eerdere versie is uitgevoerd in de Tate Modern, werd speciaal met het oog op het enthousiast ontvangen performance-programma van het Stedelijk aangepast en verder ontwikkeld.

Probable title: zero probability II is een lezing-performance over een onmogelijke gebeurtenis. Het begint met een simpele vraag over waarschijnlijkheid die al snel ongemakkelijke kwesties aanraakt en Steyerl en Mroué confronteert met een fictieve ruimte van ‘nul-waarschijnlijkheid’ waarin alles mogelijk is, maar niets verklaard kan worden.

Wanneer Steyerl en Mroué tot deze ruimte proberen door te dringen ontspint zich een verhaal over waarschijnlijkheid in de kunst, wiskunde, natuurkunde en de dood. Ze proberen een ruimte te berekenen waarin het mogelijk is om voor 100 % levend te zijn en voor 100 % dood. Maar hoe laat zich 200 % waarschijnlijkheid rijmen met 100 %?

Steyerl raakt verstrikt in kwantum-superpositie, terwijl Mroué naar zijn vader stapt en hem vraagt of hij hem wiskundeles wil geven. Beiden verdwalen hopeloos in de snede van de cinematografische edit.

Probable title: zero probability II lijkt in grote lijnen op voorgaande versies van de performance, maar de mise-en-scène is radicaal anders. Mroué en Steyerl compliceren de vraag naar waarschijnlijkheid nog eens extra door lichamelijke afwezigheid te plaatsen tegenover aanwezigheid op het scherm. Kunnen de kunstenaars voor 100 % afwezig zijn, en toch voor 100 % aanwezig zijn in hun eerder berekende ruimte van 200 % waarschijnlijkheid?

Meer informatie over de kunstenaars:

Rabih Mroué 

Rabih Mroué is acteur, regisseur en toneelschrijver, en schrijver/redacteur van het Libanese kwartaalblad ‘Kalamon’ en van ‘TRD’ (New York). Hij is een van de oprichters en bestuursleden van de Beirut Art Center association (BAC). Hij is in 2013 medewerker van het International Research Center 'Interweaving Performance Cultures'. Andere bekende werken van hem zijn onder meer ‘33 tours et quelque seconds’ (2012), ‘Photo-Romance’ (2009), ‘How Nancy Wished That Everything Was an April Fool’s Joke’ (2007), ‘Make Me Stop Smoking’ (2006) en ‘Who's Afraid of Representation’ (2005).

Hito Steyerl

Hito Steyerl is een filmmaker en schrijver die vaak documentaire-achtig video- en fotomateriaal gebruikt om na te denken over de circulatie en verspreiding van beelden in en door de media. Onlangs verscheen een selectie van haar essays in ‘The Wretched of the Screen’ (2012). Recente solotentoonstellingen van haar werk zijn onder meer 'Hito Steyerl' in The Art Institute of Chicago (2012-2013) en 'Hito Steyerl' bij e-flux in New York (2012). In 2014 wijdt het Van Abbemuseum in Eindhoven een grote overzichtstentoonstelling aan haar werk. Steyerl woont en werkt in Berlijn.

Deze middag wordt georganiseerd in samenwerking met Stedelijk Museum Bureau Amsterdam, als voorloper op het meerjarige project Global Collaborations.