performance

Germaine Kruip: A Possibility of an Abstraction: A Square Dance
7 jun - 22 jun 2014

7, 8, 21 en 22 juni. 10:00 - 18:00

Locatie
Tentoonstellingsruimte oudbouw, Stedelijk Museum
Voertaal
Nvt
Toegang
Entreeprijs Stedelijk Museum
Reserveren

Vrije inloop

Gabriele Heidecker, A Possibility of an Abstraction, Courtesy of the Artist
Gabriele Heidecker, A Possibility of an Abstraction, Courtesy of the Artist

Het Stedelijk Museum en het Holland Festival presenteren met veel trots de performance A Possibility of an Abstraction: A Square Dance van de Nederlandse kunstenaar Germaine Kruip. Het werk bestaat uit een doorlopende dans van derwisjen, die tussen enkele hoogtepunten van de naoorlogse kunst uit de collectie van het Stedelijk wordt opgevoerd.

Dansende derwisjen zijn verbonden met de cultuur van de soefimoslims. Met hun rituele, cirkelvormige dans trachten zij een staat van religieuze transcendentie te bereiken. De Nederlandse kunstenaar Germaine Kruip, die sinds 2011 installaties en performances maakt waarin zij de uiteenlopende betekenissen onderzoekt die aan geometrische vormen worden toegekend, presenteert A Possibility of an Abstraction: Square Dance. Zij vroeg de derwisjen de cirkelvorm te doorbreken en vierkante patronen in het dansritueel te introduceren. Hierdoor wordt de concentratie verlegd en wenken de dansers naar de traditie van de abstract geometrische kunst.

De performance wordt tijdens openingsuren doorlopend uitgevoerd tussen hoogtepunten van abstracte kunst uit de collectie van het Stedelijk.

Meer informatie over de kunstenaar

Germaine Kruip woont en werkt in Amsterdam en Brussel. Sinds haar overgang van het theater naar de beeldende kunst aan het begin van deze eeuw, verkent Kruip verschillende lijnen in haar denken en haar werk; haar interesse in efemeraliteit en waar deze kort beklijft in een fysiek of visueel moment; in scenografie van oncontroleerbare of ongrijpbare fenomenen, zoals het steeds veranderende daglicht en het verstrijken van de tijd; in ritueel en performance als abstracte momenten van het dagelijkse leven; in historische an kunsthistorische voorbeelden van pogingen om door middel van geometrie tot abstractie te komen – en tot slot in het streven, de theorieën en ideologieën die aan deze pogingen ten grondslag liggen.

De taal van simpele geometrische vormen, zoals cirkels of vierkanten, is diep geworteld in de geschiedenis van ideeën, religie en kunst. Kruip gebruikt deze vormen om de relatie te onderzoeken tussen kunst en ritueel in repetitieve gebaren, die tot doel hebben de perceptie subtiel te veranderen. Door de nadruk te leggen op de gestieke en fysieke oorsprong van abstracties, onderzoekt zij of een absolute abstractie überhaupt ooit mogelijk kan zijn. Germaine Kruip ontving de Charlotte Köhler Prijs in 2001 en de Prix de Rome (2e prijs) in de categorie theater/autonome kunst.

Een aantal recente solo-tentoonstellingen van Kruip zijn: Geometric Exercises, Parra & Romero, Madrid, Spanje (2013); A possibility of an abstraction, The Approach, Londen (2013); Eye Trap/Metropole Orkest/IFFR, eendaagse performance op 3 februari, Rotterdam (2012); A Room, 24 Hours II, Pilar Parra en Romero, Madrid, Spanje en the Approach, Londen (2010); Only the title remains, Museum De Paviljoens, Almere (2009-2010); Aesthetics as a way of survival, Kunstverein für die Rheinlande und Westfalen, Düsseldorf, Duitsland (2009).

Zie ook www.hollandfestival.nl.

Dansers: Muaviye Kara, Huseyin Kara and others.

Met dank aan het Mondriaan Fonds.